Lesní průvodce mezi světy

10.06.2024

Co člověku vyvstane na mysli, když vidí majestátní jelení paroží mezi stromy? Ohromení, respekt, šimravý strach... a snad i závan magie? 

Keltský Cernunnos, řecký Pan, ale třeba i východoslovanský Lešij či náš krkonošský Rýbrcoul. Podoba Rohatého boha se v čase i prostoru proměňuje, základní charakteristiky však zůstávají obdobné. Napříč kulturami je vyobrazení boha s rohy či parožím spojováno s aspekty jako divokost, plodnost, zásvětí a ochrana. Nelze jednoznačně stanovit, zda je Rohatý bůh na straně dobra či zla - stejně jako jiné lesní entity má dvojí tvář. Chrání les a jeho obyvatele, dohlíží na koloběh přírody a spřízněným duším pomáhá naladit se na tlukot srdce Matky Země. Avšak dokáže být také hrozivým nepřítelem v případě, že se objeví ničitel jeho světa nebo jiný ohrožující element.

Díky svému propojení s přírodou stojí pevně rozkročen nad hranicí světů, dohlížeje na rovnováhu mezi životem a smrtí. Aby nové mohlo vzejít, musí staré zemřít; pravidla přírody je nutno dodržovat. Schopnost pohybovat se v liminálním prostoru dělá z Rohatého dokonalého magického průvodce. Není však lehké se mu zavděčit a už vůbec se nesmíme pokoušet o jeho spoutání! Přistupujme k němu s respektem, nabídněme mu obětinu a pokorně žádejme o jeho vedení. 

Rohatý bývá často zobrazován v podobě jelena a jako takový je spojován s ochranou. Proto je zde pospolu s runou Algiz. Karta z balíčku The Witch's Familiar Runic Oracle
Rohatý bývá často zobrazován v podobě jelena a jako takový je spojován s ochranou. Proto je zde pospolu s runou Algiz. Karta z balíčku The Witch's Familiar Runic Oracle
Třetí kouzlo Hávamálu o spoutání nepřátel a tupení ostří za účelem osobní ochrany. I zde vidíme mimo jiné runy Algiz a Teiwaz ve spojení s jelenem jakožto zástupným symbolem ochránce. Karta je z grafického grimoáru 18 kouzel Hávamálu, vyd. Femme Occulte
Třetí kouzlo Hávamálu o spoutání nepřátel a tupení ostří za účelem osobní ochrany. I zde vidíme mimo jiné runy Algiz a Teiwaz ve spojení s jelenem jakožto zástupným symbolem ochránce. Karta je z grafického grimoáru 18 kouzel Hávamálu, vyd. Femme Occulte

Rohatý bůh je spojován s plodností, a to nejen díky své zvířecí přirozenosti a divokosti, ale také kvůli rohům jakožto falickému symbolu mužství. Jeho energie však není čistě mužská, a objevují se i názory, že původně v dobách matriarchátu bylo původní jelení božstvo ženské. Tak či tak v sobě Rohatý plynule spojuje energie obou pohlaví. Tuto rovnováhu popsala Starhawk ve své knize The Spiral Dance (1979):

"Obraz Rohatého boha v čarodějnictví se radikálně liší od jakéhokoliv zobrazení maskulinity v naší kultuře. Je těžké ho pochopit, protože nezapadá do očekávaných stereotypů; netrpí ani toxickou maskulinitou, ani přílišnou zženštilostí. Je jemným, něžným a utěšujícím, ale je také lovcem. Je umírajícím bohem, který však slouží životu. Symbolizuje nezkrotnou sexualitu, jež je však prostoupena hlubokou a posvátnou sílou spojení. Vládne silou citů, a je odrazem toho, jak by mužské pokolení vypadalo, kdyby bylo osvobozeno od okovů patriarchální kultury. 

Rohatý bůh byl středověkou církví záměrně překroucen do podoby křesťanského Ďábla, toho však čarodějnice neuctívají. Bůh čarodějnic je sexuální - ale v jejich pojetí je sexualita vnímána jako posvátná, nikoliv obscénní či rouhavá. Náš bůh nosí rohy - jsou to však rohy ubývajícího měsíce Lunární bohyně a symbol živočišné vitality. Je viděn jako temný, ale ne proto, že by byl hrozivý a obávaný, ale protože temnota a noc jsou časem síly a součástí cyklu." (překl. aut. článku)

Starhawk je feministickou autorkou, avšak ve svém pojetí Rohatého mužskou podstatu nijak nepotlačuje. Rohatý, stejně jako každý člověk, má svou mužskou a ženskou polovinu, avšak na rozdíl od nás je udržuje v rovnováze. 

Každý čaroděj a každá čarodějka si Rohatého zobrazují po svém. Já jsem po mnoha toulkách mezi stromy, polehávání na mechu a dotýkání se duše lesa pocítila nutkání s Rohatým navázat spojení, a to jak jinak než skrze dřevo, runy a krev. Toto mé osobní vyznání oslovilo i jiné, podobně naladěné duše, které si Rohatého v tomto podání žádaly. Vyrobila jsem proto s láskou kousky jak na krk, tak na oltář, jež mohou pomoci najít cestu k tomuto rohatému průvodci vonícímu mechem a tlejícím listím. Bindruna Algiz-Jera-Teiwaz má sílu obrannou, ochrannou a podporující - a to v obou světech, jak v tom našem, tak i v tom za oponou, a je tedy ideálním posílením daného záměru. 



O Lešijovi a Rýbrcoulovi si ještě někdy povíme. Pro hladovce připojuji i stručný výběr tematické literatury k večernímu počteníčku u kávy či čaje.

MANKEY, Jason: The Horned God of the Witches (2021, anglicky) 

STARHAWK: The Spiral Dance (1979 a novější vydání 1989, 1999, anglicky)

AGILES, Dobromiła: Słowiańska wiedźma (2022, polsky)

TUMA-PATRY, Artur Maria: Báje o Rybrcoulovi (1931, česky)

ERBEN, Karel Jaromír: Slovanské bájesloví (2009, česky)

https://blackthornandstone.com/2020/04/23/who-is-the-horned-god-a-journey-from-ancient-deer-goddess-cult-to-pop-culture/